Zarządzanie kryzysowe- to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do podejmowania nad nim kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz odtwarzaniu infrastruktury lub przywracaniu jej pierwotnego charakteru.
Sytuacja kryzysowa - to stan narastającej destabilizacji powodujący intensywne, trwałe i długofalowe pogorszenie funkcjonowania społeczeństwa i państwa. Charakteryzuje się eskalacją zagrożenia, utratą kontroli nad ograniczaniem skutków zdarzenia (sytuacji kryzysowej) przez poszczególne służby, inspekcje lub straże. Sytuacja taka, może również, powodować ujemne skutki w gospodarce a także może mieć wpływ na stosunki zagraniczne
Reagowanie kryzysowe - to bieżące działania służb ratowniczych przeciwdziałające wszelkim zdarzeniom - zagrażające zdrowiu i życiu obywateli lub środowisku - zmierzające do ograniczenia lub zlikwidowania ich skutków oraz niesienia pomocy poszkodowanym (jest jedną z faz zarządzania kryzysowego ).
Zarządzanie kryzysowe na poziomie gminy
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest burmistrz. Do zadań burmistrza w sprawach zarządzania kryzysowego należy kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy oraz realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego. Wśród zadań z planowania cywilnego do obowiązków burmistrza należeć będzie realizacja zaleceń do gminnego planu reagowania kryzysowego oraz opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu reagowania kryzysowego. Burmistrz na terenie gminy jest również organem właściwym do zarządzania, organizowania i prowadzenia szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia oraz wykonywania przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy. Wśród kompetencji burmistrza można również wyróżnić przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym oraz zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej. Swoje zadania burmistrz wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Dukli właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego. Organem pomocniczym burmistrza w zarządzaniu kryzysowym jest również gminny zespół zarządzania kryzysowego. Został on powołany przez burmistrza i wykonuje na obszarze gminy zadania związane z oceną występujących i potencjalnych zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo publiczne, prognozowanie tych zagrożeń oraz przygotowanie propozycji działań. Przedstawia ponadto burmistrzowi wnioski dotyczące wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie reagowania kryzysowego. Zespół ten przekazuje także do wiadomości publicznej informacje związane z zagrożeniami. W skład gminnego zespołu, którego pracami kieruje burmistrz wchodzą osoby powołane spośród osób zatrudnionych w Urzędzie Miejskim w Dukli i gminnych jednostkach organizacyjnych. W razie potrzeby do pracy w zespole mogą być również zapraszane inne osoby. Na mocy ustawy burmistrz, na obszarze gminy zapewnić ma także realizację takich zadań, jak:
-
współdziałanie z zespołami/centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
-
nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
-
współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
-
współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
-
stały dyżur na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
Podstawa prawna działania:
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego działa na podstawie następujących aktów prawnych:
-
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (z dnia 2 kwietnia 1997 r.) - art. 5: "Rzeczpospolita Polska ... zapewnia bezpieczeństwo obywateli ..."
-
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2018 r. Nr 994, z późn. zm.) - art. 7, ust. 1, pkt. 14:
"Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego."
-
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1401 z późn. zm.)
-
Zarządzenie nr 121/18 Burmistrza Dukli z dnia 30 sierpnia 2018 r. w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Dukli
Finansowanie zarządzania kryzysowego
Finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym planuje się w ramach budżetu gminy na dany rok budżetowy.
Na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jednostki samorządu terytorialnego otrzymują z budżetu państwa dotacje celowe. Dotacje mogą być także przyznawane na dofinansowanie zadań własnych gminy z zakresu zarządzania kryzysowego. W budżecie gminy jest co roku tworzona rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 % wydatków budżetu gminy, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
Ważne telefony:
-
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego – 13 43 29 100 lub 101
-
Komenda Powiatowa Policji w Krośnie - centrala KMP: 13 43 29 900
-
Powiatowy Lekarz Weterynarii – 13 43 69 611
-
Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna - 13 43 21 942; 606 251 637 (po godzinie 15:05 i w dni wolne od pracy)
-
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego - 13 42 02 050
-
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
Czas pracy Centrum w sytuacjach nie stwarzających zagrożenia:
W godzinach pracy Starostwa w siedzibie Centrum
Telefon: 13 43 75 801; 13 43 75 802
Fax: 13 43 75 802
E-mail: pczk@powiat.krosno.pl
Po godzinach pracy i w dni wolne od pracy w Starostwie Powiatowym w Krośnie – na Stanowisku Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krośnie
Telefon: 13 43 66 308
Fax: 13 43 66 984
E-mail: skkrosno@podkarpacie.straz.pl
W sytuacji kryzysowej Centrum całodobowo pracuje w swojej siedzibie – czyli w Starostwie Powiatowym w Krośnie.
Telefony alarmowe:
112 – Centrum Powiadamiania Ratunkowego
999 – Pogotowie Ratunkowe
998 – Straż Pożarna
997 – Policja
Telefony alarmowe służb komunalnych:
991 – pogotowie energetyczne
992 – pogotowie gazowe
Alarm powietrzny
PAMIĘTAJ!!! PO USŁYSZENIU SYGNAŁU ALARMOWEGO NALEŻY DZIAŁAĆ
SZYBKO, ALE ROZWAŻNIE I BEZ PANIKI.
Po usłyszeniu alarmu powietrznego:
-
Osoby znajdujące się w domu powinny:
-
ubrać się,
-
wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne i gazowe oraz wygasić ogień
-
w piecu;
-
zamknąć okna i zabezpieczyć mieszkanie,
-
zabrać dokumenty osobiste, zapas żywności, indywidualne środki ochrony, przed skażeniami,
-
środki opatrunkowe oraz w miarę potrzeb i możliwości latarkę elektryczną, koc, odbiornik
-
radiowy (na baterie) z zakresem fal UKF itp.,
-
zawiadomić o alarmie sąsiadów (mogli nie usłyszeć sygnetu alarmowego),
-
pośpiesznie udać się do najbliższego schronu lub ukrycia.
-
Osoby znajdujące się w zakładzie pracy, szkole lub miejscu publicznym powinny:
-
przerwać pracę (wyłączyć maszyny i urządzenia), naukę, udział w imprezie, podróży,
-
udać się do najbliższego schronu lub ukrycia, pomagać słabszym, chorym i ułomnym, podporządkować się ściśle poleceniom służb porządkowych obrony cywilnej.
-
Prowadzący pojazdy mechaniczne lub konne po usłyszeniu sygnału alarmu powietrznego powinni je zatrzymać. Pojazdy należy ustawić tak, aby nie blokowały ciągów komunikacyjnych i wejść do oznakowanych ukryć. Obsługa pojazdów i pasażerowie powinni udać się do najbliższego ukrycia.
Z pojazdów konnych należy wyprząść konie i uwiązać je za trwałymi osłonami.
PAMIĘTAJ!!! JEŻELI NIE BĘDZIESZ MIEĆ MOŻLIWOŚCI UKRYCIA SIĘ W BUDOWLI OCHRONNEJ, UKRYJ SIĘ W ZAGŁĘBIENIU TERENU LUB ZA INNĄ TRWAŁĄ OSŁONĄ.
Alarm o skażeniach
Po usłyszeniu sygnału alarmu o skażeniach:
-
Należy wykonać następujące czynności:
-
postępować jak po ogłoszeniu alarmu powietrznego, ponadto:
-
nałożyć indywidualne środki ochrony (maskę przeciwgazową lub środek zastępczy – w razie ich braku stosować do ochrony dróg oddechowych tampony zwilżone wodnym roztworem sody oczyszczonej),
-
nie zbliżać się do rejonu awarii,
-
stosować się do informacji przekazywanych w komunikatach, głównie środkami nagłaśniającymi umieszczonymi na samochodach,
-
udać się do najbliższego ukrycia i przebywać w nim do chwili odwołania alarmu.
-
Osoby przebywające na otwartej przestrzeni powinny:
-
zwrócić uwagę na kierunek wiatru (obserwować unoszące się dymy, pary),
-
opuścić zagrożony rejon (prostopadle do kierunku wiatru) stosując się do poleceń zawartych w komunikatach przekazywanych przez ruchome środki nagłaśniające,
-
udać się do najbliższych budynków mieszkalnych lub publicznych.
-
Osoby przebywające w pomieszczeniach, które z jakichkolwiek przyczyn przed wystąpieniem skażenia nie zdążyły wyjść z rejonu zagrożenia powinny:
-
włączyć odbiornik radiowy lub telewizyjny na jedno z pasm lokalnych,
-
zastosować się do przekazywanych komunikatów i poleceń,
-
pozostać w pomieszczeniach,
-
zamknąć i uszczelnić mokrym papierem lub szmatami drzwi, okna i otwory wentylacyjne,
-
przebywać w miarę możliwości w pomieszczeniach środkowych,
-
osoby posiadające maski przeciwgazowe powinny je założyć, do chwili odwołania alarmu lub zarządzenia ewakuacji nie opuszczać uszczelnionych pomieszczeń, nie przebywać w pobliżu okien i innych otworów wentylacyjnych,
-
powstrzymywać się od spożywania posiłków, palenia tytoniu oraz prac wymagających wysiłku, a więc dużego zapotrzebowania na tlen,
-
wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne (oprócz radia i telewizora),
-
wygasić ogień w piecu,
-
do ochrony dróg oddechowych stosować zwilżoną w wodzie lub w wodnym roztworze sody oczyszczonej chusteczkę, tampon z gazy, ręcznik itp.
Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniem lub zakażeniem
Po usłyszeniu uprzedzenia o zagrożeniu skażeniami lub zakażeniami należy:
-
sprawdzić posiadane indywidualne środki ochrony,
-
sprawdzić zabezpieczenie posiadanych zapasów żywności, wody, paszy,
-
sprawdzić szczelność przygotowanych pomieszczeń dla ludzi i zwierząt, jeśli nie ma innych zleceń – udać się do (pomieszczeń ochronnych) ukryć,
-
przestrzegać ogłaszanych zarządzeń oraz wykonywać polecenia organów i służb
obrony cywilnej,
-
postępować zgodnie z poleceniami i zaleceniami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Po usłyszeniu sygnału odwołania alarmu należy w sposób zorganizowany opuścić ukrycie (schron).
Uprzedzenie o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska
-
Po usłyszeniu uprzedzenia o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska należy:
-
zachowywać się spokojnie,
-
przeciwdziałać panice i lękowi,
-
ściśle wykonywać zarządzenia służb porządkowych,
-
stosować się do zaleceń i informacji przekazywanych w komunikatach,
-
nie zbliżać się do rejonu objętego klęską żywiołową i zagrożeniem środowiska.
-
Osoby przebywające na terenie otwartym powinny opuścić zagrożony rejon stosując się do poleceń zawartych w komunikatach przekazywanych przez ruchome środki nagłaśniające.
-
Osoby przebywając w pomieszczeniach należy włączyć odbiornik radiowy lub telewizyjny na jedno z pasm lokalnych, zastosować się do przekazywanych komunikatów i poleceń.
Odwołanie alarmu
Po usłyszeniu sygnału odwołania alarmu należy:
-
opuścić ukrycie (schron),
-
w przypadku wystąpienia skażeń poddać się zabiegom sanitarnym,
-
przeprowadzić dezaktywację (w przypadku skażeń promieniotwórczych) lub odkażanie (w przypadku skażeń chemicznych) żywności, sprzętu, zwierząt gospodarskich, paszy oraz pozostałego mienia,
-
przewietrzyć dokładnie wszystkie pomieszczenia,
-
przeprowadzić dezaktywację lub odkażenie odzieży, w której wykonano wymienione zabiegi,
-
poddać się ponownie zabiegom sanitarnym,
-
stosować się ściśle do poleceń organów i służb obrony cywilnej,
-
w przypadku zakażenia biologicznego stosować się ściśle do zasad profilaktyki przeciwepidemicznej ustalonych przez jednostki służby zdrowia